Higher Education in Afghanistan: Governance at Stake
Michael Daxner, Urs Schrade – 2013
Das afghanische Hochschulsystem hat unter den Gewalteinwirkungen eines dreißigjährigen Krieges stark gelitten und kann die Erfordernisse eines modernen tertiären Sektors nicht erfüllen. Diese sind ihm durch die Intervention ab 2001 und die Aussicht auf eine Transfor- mationsperiode 2014-2024 aber auferlegt. Die Governance von Hochschulsystemen greift tief in das Rechtssystem, in die Wohlfahrtspolitik und in die Gewährleistung von Sicherheit ein. Nicht nur Legitimation durch Statuszuweisung und Effektivität durch Allokation von Quali- fikationen auf dem Arbeitsmarkt sind gefragt. Die Zulassungspolitik zur Universität kann schon vor der Politisierung durch die Hochschule zu gewaltsamer Destabilisierung führen. Die Einbettung der afghanischen Hochschulen in das globale System der akademischen Re- geln wird ebenso erörtert wie Beispiele für Fehlentwicklungen und mögliche Reformen. Für weiteren friedlichen Aufbau sind bestimmte Voraussetzungen im Hochschulbereich auch de- shalb zwingend, weil sie Entscheidungen über den Grad an Staatlichkeit und nichtstaatlicher Initiative festlegen sollten.
Afghan Higher Education has become the most sensitive field of reforms on all levels of governance: rule of law, welfare and security. Compared to primary and secondary education, access to the universities is still a neuralgic point for status distribution and the stabilization of the entire system of education. Admission policies and traditional forms of reproduc- ing disciplinary elites endanger a differentiated development of qualifications and diversified status. The Afghan system will need its own research in Higher Education, and then must develop a minimal base for disciplinary research. It is likely that Higher Education will play an important role during the transformation period 2014-2024 in fields like urbanization, emerg- ing middle class elite, and serving schools by improved teacher training. It will be central to peace-building processes by comprehensive reforms in its governance structure. How much state will be needed in order to provide fair and equal access to the common good of Higher Education, and how much private and individual initiative must emerge in order to create quality and stability of the system? – These are central questions of this working paper.